Připravil: ZDENĚK PŘIBYL
Text a foto poskytl: Dušan Žampach, Vimperk
K pozoruhodnému jubileu hraničního přechodu na silnici I/4
do Německé spolkové republiky, jak se tehdy říkalo, se váže
několik zajímavých fotografií z archivu našeho
spolupracovníka a pilného čtenáře prachatickoNEWS.CZ Dušana
Žampacha z Vimperka. Ten ochotně přispěl do našeho
vzpomínkového cyklu fotografií Černobílé Prachaticko, za což
mu patří poděkování.
Osm autojeřábů zvedalo při stavbě objektu na přechodu v
té době ojedinělou trubkovou střešní konstrukci na podpěry.
Druhý pokus se povedl.
Pohled na původní stavbu celnice od státní hranice.
Pohled na hraniční přechod od vnitrozemí. Vpravo ještě
nedostavěný bufet (dnes čerpací stanice). Pod zastřešením
stojí linkový autobus, který tam zajížděl v té době
čtyřikrát denně.
Nejdůležitější osoby, které 7. 9. 1971 podepsaly dohodu o
otevření hraničního přechodu. Nahoře vlevo náměstek ředitele
Celnice Č. Budějovice Jaroslav Čech, vpravo ředitel Celnice
Č. Budějovice Pavel Musil. Vpravo dole v civilu druhý
náměstek okresního hejtmana okresu Freyung-Grafenau Hans
Presl (rodák z Dolní Výtoně), který byl hlavním motorem snah
o znovuotevření hraničního přechodu Philippsreut - Strážný.
Od časného rána čekali u "signální" závory za Strážným
manželé z Lenory, kteří chtěli být prvními cestujícími, co
překročí hraniční přechod. Tam je před polednem přivítal
major Milan Kotrba, náčelník Oddělení pasové kontroly
Strážný, což byla jediná uniformovaná složka StB.
|