ZPRÁVY - FOTO - OD ČTENÁŘŮ - INZERCE - REDAKCE - CENÍK
  
 

Třetí obnovené šumavské léto s párou začalo

FOTOREPORTÁŽ - Šumavu po roce opět brázdí historické vlaky s parní lokomotivou Kafemlejnek. České dráhy tu letos naplánovaly nostalgické jízdy až do 16. července.

    

 

# Sobota 1/7 2023 - TEXT A FOTO: Ladislav Beran

České dráhy se s oblíbenou nostalgickou atrakcí vrátily na Šumavu v roce 2021, když před tím Šumavské léto s párou přerušily poté, co nevyhrály tendr na provozování šumavské osobní dopravy. Letos se tu tak koná už třetí léto s párou od jeho obnovy. Zahajovací jízda hlavně pro zvané byla připravena na pátek 30. června z Volar do Nového údolí.

„Hlavní část Šumavského parního léta je naplánovaná mezi 1. a 16. červencem. O sobotách a nedělích v tomto období vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích hlubokými šumavskými hvozdy. Souprava s lokomotivou Kafemlejnek a historickými vozy řady Ci bude začínat vždy ve Volarech, odkud dopoledne zajede do Lenory a vrátí se zpět,“ uvedl mluvčí Českých drah Daniel Matoušek.

„Po poledni bude vlak z Volar pokračovat směrem na Černý Kříž, odkud se o sobotách vydá do Nové Pece a v neděli pak do Nového Údolí těsně u hranice s Bavorskem. Odpoledne se pak souprava vrátí zpět do Volar. Na pondělí 17. července je pak naplánovaná závěrečná jízda z Nové Pece do Kájova,“ dodal ještě.

V pátek na perónu ve Volarech příchozí hosty vítal i předseda Pošumavské jižní dráhy a celoživotní nádražák Pavel Kosmata, který má druhý domov v Novém Údolí a také starostka Volar Martina Pospíšilová, která si zahrála na výpravčí a všem přála krásný zážitek na cestě šumavskou krajinou.

Mezi pasažéry nechyběli ani starostky Stožce Helga Finiková a Lenory Karolína Štěpánová s manželem a s dcerami, na palubě byl i Marcel Goetz z České pohádkové akademie, který v Novém Údolí společně s Pavlem Kosmatou uvedl v život novou turistickou vizitku s Karlem Klostarmannem, jako vzpomínku na 100 let od jeho úmrtí.

V Novém údolí bylo možné navštívit expozici Klostermannovy Šumavy, využit občerstvení, poslechnout si výbornou hudební dvojici Michal a Petra, která hrála i ve vlaku, nebo se podívat na nejkratší mezinárodní železnici na světě, kterou představuje pozůstatek tratě ze Stožce do Bavorska. A Kafemlejnek – lokomotiva táhnoucí nostalgické vlaky – mohla mezi tím od hasičů nabrat vodou.

Kafemlejnky byly nejrozšířenějšími lokomotivami našich lokálek. Později dosluhovaly na posunu v malých stanicích, výtopnách a vlečkách. Vyráběly se přes 35 let v počtu nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek Rakousko-Uherska. Některé ve službě vydržely až do ukončení parního provozu. Většina byla zachráněna díky umístění na podstavec, jako památka nebo se dochovaly na vlečkách.

Kafemlejnek, který letos brázdí šumavské tratě, je mašinka, která přijela z Lužné u Rakovníka, kde je muzeum Českých drah. Populární jízdy vláčku s dřevěnými vagóny, dobovým interiérem a otevřeným vozem jsou přitom opravdovou vzpomínkou na dobu, kdy vládla pára. Ve vlaku nechybí malý bufet s barovým pultíkem a kvalitní obsluhou, dostanete zde rezavý mok, kávu a já doporučuji výborný jablečný mošt.

 



 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky