#
Sobota 1/7 2023 - TEXT A FOTO: Ladislav Beran
České dráhy
se s oblíbenou nostalgickou atrakcí vrátily na Šumavu v
roce 2021, když před tím Šumavské léto s párou přerušily
poté, co nevyhrály tendr na provozování šumavské osobní
dopravy. Letos se tu tak koná už třetí léto s párou od
jeho obnovy. Zahajovací jízda hlavně pro zvané byla
připravena na pátek 30. června z Volar do Nového údolí.
„Hlavní
část Šumavského parního léta je naplánovaná mezi 1. a
16. červencem. O sobotách a nedělích v tomto období
vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích
hlubokými šumavskými hvozdy. Souprava s lokomotivou
Kafemlejnek a historickými vozy řady Ci bude začínat
vždy ve Volarech, odkud dopoledne zajede do Lenory a
vrátí se zpět,“ uvedl mluvčí Českých drah Daniel
Matoušek.
„Po poledni
bude vlak z Volar pokračovat směrem na Černý Kříž, odkud
se o sobotách vydá do Nové Pece a v neděli pak do Nového
Údolí těsně u hranice s Bavorskem. Odpoledne se pak
souprava vrátí zpět do Volar. Na pondělí 17. července je
pak naplánovaná závěrečná jízda z Nové Pece do Kájova,“
dodal ještě.
V pátek na
perónu ve Volarech příchozí hosty vítal i předseda
Pošumavské jižní dráhy a celoživotní nádražák Pavel
Kosmata, který má druhý domov v Novém Údolí a také
starostka Volar Martina Pospíšilová, která si zahrála na
výpravčí a všem přála krásný zážitek na cestě šumavskou
krajinou.
Mezi
pasažéry nechyběli ani starostky Stožce Helga Finiková a
Lenory Karolína Štěpánová s manželem a s dcerami, na
palubě byl i Marcel Goetz z České pohádkové akademie,
který v Novém Údolí společně s Pavlem Kosmatou uvedl v
život novou turistickou vizitku s Karlem Klostarmannem,
jako vzpomínku na 100 let od jeho úmrtí.
V Novém
údolí bylo možné navštívit expozici Klostermannovy
Šumavy, využit občerstvení, poslechnout si výbornou
hudební dvojici Michal a Petra, která hrála i ve vlaku,
nebo se podívat na nejkratší mezinárodní železnici na
světě, kterou představuje pozůstatek tratě ze Stožce do
Bavorska. A Kafemlejnek – lokomotiva táhnoucí
nostalgické vlaky – mohla mezi tím od hasičů nabrat
vodou.
Kafemlejnky
byly nejrozšířenějšími lokomotivami našich lokálek.
Později dosluhovaly na posunu v malých stanicích,
výtopnách a vlečkách. Vyráběly se přes 35 let v počtu
nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek
Rakousko-Uherska. Některé ve službě vydržely až do
ukončení parního provozu. Většina byla zachráněna díky
umístění na podstavec, jako památka nebo se dochovaly na
vlečkách.
Kafemlejnek, který letos brázdí šumavské tratě, je
mašinka, která přijela z Lužné u Rakovníka, kde je
muzeum Českých drah. Populární jízdy vláčku s dřevěnými
vagóny, dobovým interiérem a otevřeným vozem jsou přitom
opravdovou vzpomínkou na dobu, kdy vládla pára. Ve vlaku
nechybí malý bufet s barovým pultíkem a kvalitní
obsluhou, dostanete zde rezavý mok, kávu a já doporučuji
výborný jablečný mošt.
|