Z REDAKČNÍ POŠTY: Hanka RH+ Rabenhauptová
Senioři přijali kurz jako další skvělou nabídku
proseniorských aktivit. Nabídka přišla, a i na úvodní hodině
byly pedagožky Dagmar Kozlová a Ludmila Zíková. MontessorI
škol je v ČR 63, MŠ 113, patří mezi ně i Prachatice.
Montessori škola v Prachaticích, Národní 1018, nabízí
vzdělávání dle principů Montessori pedagogiky: Lidská
osobnost, ne výchovná metoda, musí být brána v úvahu.
V úvodní hodině si hodně účastníci povídali o zakladatelce,
italské lékařce MariiMontessori (3x nominována na Nobelovu
cenu), jejím životě a díle, ale také jak to ve škole
Montessori Prachatice chodí: Smysl Montessori škol a učení
není zdaleka jen ve vybavení a uspořádání tříd, ale je to
především přístup k dětem a způsob výuky.
Senioři se podívali i na slovní hodnocení žáků. Zajímavá
byla konfrontace, protože všichni přítomní senioři své
vzdělání prošli se známkami. Nechyběl ani test (pro žáky 9.
tříd), výsledky si každý mohl zkontrolovat doma a věřte, ač
byl pro 9. třídy, dal zabrat (ne všechno z fyziky, chemie a
matematiky se odpovídalo na první dobrou).
Jak bylo řečeno: Při učení je nutná zpětná vazba, nikoli
však známka. Zpětná vazba nás nezahanbuje, netrestá, ani
neodměňuje. Hodnocení známkou vede k veřejnému srovnávání
dětí ve třídě a v podstatě jimi děti učíme nahlížet na
spolužáky jako na potenciální soupeře, ne jako na možné
spolupracovníky.
Montessori systém není založen na veřejném srovnávání a děti
naprosto přesně vědí, ke komu si mohou dojít pro radu.
Učitel popisuje individuální pokrok dítěte ve znalostech,
dovednostech, jeho osobní úspěchy a co se dítěti nepodařilo.
Vychází ze školních prací a svých záznamů o dítěti, které si
po celý rok vede.
Další témata, na která se mohou již v říjnu senioři těšit,
jsou například na kosmický příběh, matematiku, český jazyk…
|