Z
REDAKČNÍ POŠTY: Jan Dvořák, tiskový mluvčí, Správa NP Šumava
A kromě toho díky projektům podpořených z
národních a přeshraničních programů zajišťují tato střediska
autobusovou dopravu a výlety do Národního parku Bavorský
les. Správa Národního parku Šumava dlouhodobě spolupracuje s
celkem 16 partnerskými školami. Ty už měly v minulosti
možnost využít projektu, v rámci kterého autobusy přivážely
školáky na území národních parků Šumava a Bavorský les.
Zájem ze strany škol je přitom vždy obrovský.
„Není se co divit, protože bezplatná a zprostředkovaná
doprava a program zajištěný lektory, ušetří školám spoustu
energie a starostí,“ vysvětluje Martina Kučerová, vedoucí
středisek environmentální výchovy, informačních středisek a
návštěvnických center.
Pokud partnerské školy využijí možnost jet do
Bavorského lesa, tak se v rámci projektu Prostor pro
společné přírodní a kulturní dědictví – Lesní dílna vydají
do zvířecích výběhů a hlavně navštíví novou expozici v
návštěvnickém centru Hans-Eisenmann-Haus.
„Zcela nová expozice v tomto už bezmála
padesát let fungujícím návštěvnickém centru je motivována
výstupem na vrchol Luzného, z kterého je možné vidět do
území Národního parku Šumava. Expozice zároveň podporuje
spolupráci obou národních parků v oblasti environmentálního
vzdělávání,“ říká Martina Kučerová.
Výpravy lektorů středisek environmentální
výchovy s českými školami na bavorskou stranu Šumavy patří k
aktivitám konaným zpravidla v době školních výletů. Pořádání
těchto akcí kladně hodnotí Dagmar Hraničková, učitelka ze ZŠ
Komenského Sušice: „Děti měly štěstí se do návštěvnického
centra a zvířecích výběhů u Neuschönau dostat. Normálně by
tam asi nejely, ale krátce po výletě mi hlásily, že je
navštíví i s rodiči, aby si to užily ještě jednou.“
Expozice vrcholu Luzného v centru Hans-Eisenmann-Haus
je součástí přeshraničního projektu národních parků Bavorský
les a Šumava. Na české straně Šumavy vybudovala Správa
Národního parku Šumava z toho projektu financovaného z cíle
3 Interreg Česká republika – Bavorsko zcela novou
bezbariérovou učebnu pro školní kolektivy ve Stožci.
Velice aktuální téma klimatické změny a
potřeba uchovávání vody v krajině je nosným pilířem výprav k
rašeliništím a mokřadům v Národním parku Šumava. Okolo 700
dětí se letos vydává s lektory středisek environmentální
výchovy do okolí Tříjezerní slati, Chalupské slati či do
Povydří, kde mohou účastníci v rámci výukového programu
získat nové poznatky o šumavských mokřadech a také si
zahrají množství her, které jim pomohou pochopit význam
udržování vody v přírodě.
„Také tento počin je podpořen Státním fondem
životního prostředí, a to v rámci projektu „Soutěže a
specifické programy v Národním parku Šumava“. Díky němu
financujeme školám nejen autobusovou dopravu, ale také řadu
didaktických materiálů pro výuku ve školách a přírodovědnou
soutěž „Národní park Šumava ve školních lavicích“,“ doplňuje
Stanislav Čtvrtník, lektor environmentální výchovy.
Přírodovědnou soutěž pořádá NP Šumava pro
děti z druhých až devátých ročníků základních škol i nižších
gymnázií. Dělí se na školní a následné terénní kolo. Ve
školním kole v březnu vyplňovaly soutěžící obrázkové
pracovní listy. Ti nejlepší pak postoupili do kola
terénního, které proběhlo od 23. do 26. května u
návštěvnického centra Kvilda.
„Zde na soutěžící čekalo například poznávání
bylin, dřevin, hmyzu, obratlovců a jejich pobytových
znamení, ale nechyběly ani záludné otázky týkající se
šumavských hornin či zvláštností rostlin zadržujících vodu.
Soutěž zpestřilo stanoviště s ukázkami živých dravců a sov,
kde také dělal radost přítomným opravdový jezevec Kuba,“
říká Stanislav Čtvrtník.
V prvním kole soutěžilo téměř 2 200 dětí, z
nichž do druhého kola postoupilo kolem 250 dětí. Dne 18.
června proběhne slavnostní vyhodnocení soutěže s předáním
cen vítězům a výletem na Luzný. Letošní ročník akce nesl
podtitul „Velká mokřadní soutěž“ a k jeho konání přispěla
kromě výše zmíněného projektu též finanční podpora z
projektu „LIFE for MIRES“, jenž se zabývá podporou
přirozeného vodního režimu na Šumavě.
|