#
Úterý 11/4 2023 – Z REDAKČNÍ POŠTY
Zuzana
Pelikánová – Český Červený kříž Prachatice
Ten byl pořízen díky Fóru
dárců a programu ČSOB pomáhá regionům. A jak přesně výuce
mladých zdravotníků napomůže? Nejčastěji se děti učí
prožitkem při takzvaných modelových situacích. Na začátku
setkání si většinou stanovíme téma, kterému se chceme
věnovat. Není to ale vždy tak, že s tématem přichází jen
lektorka. Děti mívají spoustu zvídavých dotazů, kde třeba i
reagují na aktuální události kolem nich.
Pro přípravu modelové
situace je velmi důležitá role figuranta – ne všechno se dá
slovně vysvětlit, často je lepší to vidět. Proto je pro
výuku zásadní možnost přehrávání videí – budoucí figurant
tak může nejprve shlédnout, jak vypadá například epileptický
záchvat, budoucí pomáhající pak vidí postupy první pomoci.
Následně s lektorem modelovou situaci připraví, zdravotníci
si zopakují, kde mají lékárničku, připraví se prostředí…
Nedílnou součástí
modelových situací je nově i kameraman – vždy někdo z dětí
má úkol nahrávat průběh akce. Po ukončení vše vyhodnotíme z
pohledu zraněného i pomáhajících mladých zdravotníků. Při
vyhodnocení má zhlédnutí videa veliký význam – mladí
zdravotníci mohou situaci nahlédnout z jiného úhlu. Někdy si
situaci promítneme i s odstupem týdne a děti, které se ten
den neúčastnily, si zase všímají jiných detailů než ty
zainteresované.
Kromě výukových videí
využíváme i výukové aplikace zaměřené na zdravovědu a první
pomoc. V minulosti i děti samy připravovaly kvízové testy z
první pomoci prostřednictvím platformy Kahoot. A proč jsme
pořídili právě interaktivní monitor?
Jde o nejjednodušší možnost projekce, která při setkáních
šetří čas, pro děti je využívání techniky již naprosto
přirozenou věcí, lektorům pomáhá snadněji předávat poznatky
a navíc se v budoucnu dá propojit i s resuscitačními modely
a sledovat tak kvalitu resuscitace.
|