Text:
TOMÁŠ PŘIBYL
Prameny Vltavy napsala jako svůj první
detektivní román Petra Klabouchová, která pochází z
Prachatic, na Šumavě má rodinu a pracovala tu v minulosti
jako novinářka. Knihu uvedl na trh brněnský Host, který
patří k nejprestižnějším českým nakladatelům a román sklízí
pochvaly i od čtenářů na databazeknih.cz, kde se drží na
vysokém hodnocení kolem devadesáti procent při více než
sedmi desítkách hlasů.
Kniha kombinuje pátrání po pachateli, který
nechal na Šumavě umrznout mladinkou studentku vimperského
gymnázia a naaranžoval ji do obleku vězňů koncentračních
táborů. Druhá rovina popisuje události konce války v našem
regionu, ke kterým patřil třeba pochod smrti a koncentrační
nebo zajatecký tábor Prameny Vltavy. A třetí rovina se
věnuje urputné snaze odkrýt tajemství ukrývající se pod
jednou horou.
To vše uprostřed temné a mrazivé zimy jen s
několika málo hlavními postavami, které žene hlavně
posedlost a zášť. Hnus hrůz války tu v srdcích hlavních
postav stále žije i po tolika letech a navíc jako by sílil a
přetvářel se v čiré zlo.
„Během roku nám do nakladatelství přijde
téměř 400 rukopisů ale takových talentů jako Petra
Klabouchová je méně než jedno procento. Od první stránky
bylo jasné, že autorka je nade všechnu pochybnost
spisovatelka a skvělá stylistka. Pak se k tomu přidalo
atraktivní téma tajného tábora na Šumavě a traumata, která
se propisují do současnosti a svérázný detektiv s vlastními
problémy. A nakonec i literární radost, kdy zjistíte, že i
když je případ vyřešen, žádná z postav v románu vlastně není
kladná,“ uvedl pro prachatickoNEWS.CZ šéfredaktor Hostu
Miroslav Balaštík.
Román je současný v tom, že staví na poměrně
jednoduchém příběhu, tajemném motivu, je napsán hlavně na
efekt a hlubší lidskost chybí a má působit hlavně emoci –
pocit. Na hlavních postavách přitom není kousek dobra a
čtenář se tu nemá prakticky s kým identifikovat. Proto může
zoufalství, cynismus, kritiku, znechucení a ponurou
atmosféru jen sledovat, ale její prožívání je obtížné.
Petra Klabouchová se přitom jako manažerka pohybuje na
rockové hudební scéně a z jejího stylu je často cítit tvrdý
rockový cynismus. Ne vždy je přitom jasné, kdy čtenář
sleduje vnitřní sobecký svět hlavních postav a kdy autorčin
postoj ke světu, který je tak plný kritiky, až je často
pouze negativní. Na několika místech při popisech nalezených
těl je přitom překročena drsností i míra vkusu a není zřejmé, jaký to
má důvod.
Samotná detektivní zápletka je na román
poměrně chudá a Petra Klabouchová se v rámci povolené
autorské licence příliš nedrží skutečných kriminalistických
a vyšetřovacích postupů českých policistů. Z nemalé části je
pak také román protkán spoustou historických informací a
starých událostí, které dostaly podobu až novinářsky
strohého vyprávění. Napětí tu vytváří více střídání časových
rovin než děj.
Téma knihy je beze sporu zajímavé a kvůli
němu stojí za to ji přečíst. Román má v podtitulu otázku
– Odkud vyvěrá zlo? - a odpověď je v motivu hlavního
pachatele celkem zřejmá. Kniha se však tak moc soustředí na
zlo a jeho prosakování do současnosti, až v ní chybí dobro,
které jediné může dát jakkoliv temnému příběhu alespoň
nějaký smysl.
Petra Klabouchová pro prachatickoNEWS.CZ
odpověděla na několik otázek. Proč Prameny Vltavy vznikly?
Ze Šumavy pocházím, žije tu již po mnoho generací moje
rodina a některé příběhy o šumavských legendách, hrdinech a
pokladech jsem poslouchala už jako malá holka. Když jsem se
po letech na tato místa vrátila, hodně mě překvapilo, že u
Pramenů Vltavy ani na Františkově neexistuje žádná
připomínka tehdejších událostí. Prostě nic. Většina lidí,
kteří sem zavítají na svoje túry přírodou, obvykle ani
netuší, co se tu za války a po ní odehrávalo. Neříkám, že
tyto informace vůbec neexistují, ale už o nich musí člověk
něco vědět, aby je vůbec začal hledat. Proto jsem se
rozhodla zkusit ten polozapomenutý příběh dostat zpátky ke
čtenářům.
Co je hlavní ideou knihy?
Knížku jsem věnovala vzpomínce na všechny ty malé i velké
hrdiny našeho kraje, na které se z nějakého důvodu zcela
zapomnělo a nezůstal po nich ani křížek, kam položit
kytičku. Jsou příběhy, co zná každé malé dítě, ve škole se o
nich učí do zemdlení, a pak jsou ty druhé, o kterých se i
tolik let po válce stále mlčí. U Pramenů Vltavy byli za
války vězněni, mučeni a popravováni lidé, a asi by dnes mělo
být jedno, jaké byli národnosti. Proč se o tom nemluvilo za
žádného režimu, ani dnes, je právě tou otázkou, kterou jsem
chtěla ve své knize oprášit. Nenabízím snadné odpovědi, ty
dnes nezná nikdo, nikdo se odtud nesměl dostat živý. Ale
třeba bude mít některý ze čtenářů chuť pátrat dál sám za
sebe a možná se jednou té skutečné pravdy dočkáme.
Kolik z pozadí, na kterém se příběh
odehrává, je skutečné?
Hlavní hrdinové jsou smyšlení, i když jejich příběhy a
charaktery jsem poskládala ze skutečných osudů zdejších
lidí. Nic není úplná fikce, vše se v nějaké verzi stalo, až
na tu zavražděnou dívku a jejího vraha, kteří mají čtenáře
příběhem jenom provádět. I když i oni kdysi kdesi
existovali, jenom to nebylo u nás v Čechách. Všechna místa v
knize jsou reálná, jen bezejmenná, abych dala prostor
fantazii čtenáře a neurazila někoho, kdo třeba vidí krásu
tam, kde já ji našla poskromnu. V historické části knihy
jsem se snažila držet se co nejvíce reality, tedy té pro mě
dostupné. Čerpala jsem z přístupných archivů, záznamů
amatérských badatelů a vzpomínek těch, co měli chuť se o
minulosti ještě bavit.
Tohle je vaše první detektivka?
Ano, jako skutečná kriminálka s detektivem a vyšetřováním je
tato kniha moje prvotina. Ve svých předchozích knihách, i
těch, na kterých momentálně pracuji, jsem vždy dávala větší
prostor historii a pátrání po málo známých událostech.
Jelikož je ale dnes docela těžké dostat takovou literaturu
ke čtenářům a naopak například severské detektivky se
prodávají jak na běžícím pásu, chtěla jsem tentokrát zkusit
spojit oba žánry. Tak, abych mohla vyprávět příběh
zapomenuté šumavské minulosti a zároveň to lidi bavilo.
Jak moc dnes podle vás ještě Šumava žije
válečnými událostmi?
Ona jimi žije stále velmi silně, jen si to během toho našeho
každodenního pachtění dávno neuvědomujeme. Šumava bez
okupace, bez války a vysídlení Němců, bez nových osadníků a
železné opony, by dneska vypadala úplně jinak, než ji známe.
A jinak by se tu i žilo. Možná lépe, možná hůř, ale určitě
jinak. Z každé chalupy tu dýchají dramatické osudy viděné
třemi odlišnými pohledy, od vyhnaných Čechů, přes vysídlené
Němce, až po novousedlíky. Prohnaly se tudy všechny režimy,
každý z nich bojoval za svoje zájmy, měly své přívržence i
odpůrce, a pořád ještě mají, na obou stranách hranice. Kraj
s tak bolavou minulostí, jako má Šumava, prostě nemůže
vzpomínky jen tak vymazat. I když už nikdo nebude pamatovat,
pořád tu budou a stále budou ovlivňovat charakter tohoto
místa.
Petra Klabouchová - (nar. 1980) pochází z Prachatic.
Studovala mediální vztahy a žurnalistiku na Masarykově
univerzitě v Brně, několik let pracovala v redakcích
regionálního tisku a televize. Nyní žije střídavě v Itálii,
Spojených státech amerických a České republice, věnuje se
hudebnímu průmyslu a jako manažerka zastupuje několik
rockových skupin. V minulosti publikovala romány Poslední
kubánské pomeranče (2012), Podvod zlatého faraona (2019)
nebo thriller Anglická zahrada (2020). Pro děti vydala
dvoudílnou sérii Upíří storky — Prokletí upírů a Nebezpečná
výprava (2014).
|