Text a foto:
TOMÁŠ PŘIBYL
Prachatické centrum designu Neumannka (www.neumannka.com)
zahájilo v pátek 28. ledna výstavu, která potrvá do 23.
března a na které se představuje Studio Jan Činčera. To se
přes třicet let specializuje hlavně na papírové krabice –
respektive na papírové obaly. Expozice dostala název Jan
Činčera – umím jen papírové krabice.
Co se týče materiálu, jde opravdu JEN o
papírové krabice, ale co se týče designu, jde o krásu a
poetiku na světové úrovni, která doslova rozdává radost svou
hravostí a nápaditostí. To zvýrazňuje i neotřelá instalace
výstavy. Krabice jsou v Neumannce zavěšeny ve volném
prostoru a návštěvník mezi nimi může procházet.
Důležitost krásy papírových obalů, ilustroval
na vernisáži majitel Neumannky Jakub Nepustil příběhem,
který se týkal někdejší návštěvy populární československé
vítězky olympiády Věry Čáslavské v Japonsku. Jako dárek sem
pro své hostitele přivezla české broušené sklo, ale v
poměrně obyčejném obalu.
„Její hostitelé nebyli moc nadšení. Někdo tam
ale také přinesl krabičku, ve které byla další krabička a
další převázaná pentlí a Japonci byli nadšení. – Ukazuje to,
že někdy obal může mít větší hodnotu, než věc sama,“ řekl
Jakub Nepustil.
Japonsko přitom sehrálo roli i ve směrování
Jana Činčery, který stejnojmenné studio založil v roce 1991
a vede ho s manželkou. Jedna z věcí, která ho navedla k
papírovým krabicím, byla i výstava tradičních japonských
obalů v roce 1983 v Praze.
www.cincera.cz : Papír je pro nás stavebním materiálem,
hledáme dokonalé proporce, o obalech přemýšlíme jako o
prostorových objektech, které mají především chránit, ale i
sloužit a pomáhat předmětu. Obaly mají estetické kvality,
vymezují prostor vnitřní i vnější, skrývají tajemství, co je
uvnitř (?). Papír nás fascinuje svým povrchem, strukturou,
barevností, přírodní podstatou, je materiálem s kulturní
tradicí. Obaly, jako prostorové objekty, jsou pro nás
intimní architekturou...
|