Text a foto:
ZDENĚK PŘIBYL
Hudební skladatel, zpěvák a především
producent Roman Holý je frontmanem a producentem kapel J.A.R.
a Monkey Business a je považován za předního šiřitele funky
hudby v České republice. Složil také hudbu k několika
televizním a celovečerním filmům. Ke kvalitní, zejména
britské hudbě, měl přístup už od mládí, když mu jeho otec,
který se plavil po mořích, posílal špičkové desky.
Do křesla pro hosta tohoto rodáka ze Sušice,
který střídavě žije v Praze a na Šumavě, proti sobě posadil
moderátor, novinář a mluvčí Národního parku Šumava Jan
Dvořák. Ke klavíru usedl hudební pedagog a skladatel z
Vimperka Jan Tláskal, který pořadem průběžně provází a hudbu
komentuje.
Ve velkém sále Městského kulturního střediska
se ke kávě a skleničce usadil i hudební skladatel a režisér
Jan Fischer a spolu s ním i ti, kteří toho nejen o funkové
hudbě hodně vědí. A v průběhu večera o sobě také dali vědět.
Nejdřív se vzpomínalo na nedávno zesnulou
šumavskou legendu Emila Kintzla, který v této talk show před
pár týdny spolu s Janem Fischerem naplnil celý zdejší sál a
krásně mluvil o svých dalších plánech. Zavzpomínal na něj i
Roman Holý, a to na příhodu, kdy jim jako malým klukům Emil
Kintzl sehnal loď, aby se s kamarádem mohli plavit po
řece...
Další část večera patřila první autorské
sólové desce Romana Holého, kterou skladatel, producent a
multiinstrumentalista připravil během covidové krize.
Jmenuje se Strážce klidu Vol. l. Jedna z písniček na ní
nazvaná Buran ze Sušice také ve Vimperku zazněla a sklidila
velký potlesk. Roman Holý se na desce premiérově představil
jako hlavní zpěvák, když dosud zpívá s oběma kapelami, které
mají další špičkové sólisty.
"Konečně bude mít radost moje maminka, která
si myslí, že ze všech zpěváků mých kapel mám nejkrásnější
hlas já. Navíc mi kdysi jedna cikánka vyvěštila z kávové
sedliny za šedesát tři korun, že bych měl zpívat, protože
mám hlas jako Waldemar Matuška, který tu chybí," uvedl s
humorem Roman Holý.
Další debata se pak točila kolem vývoje a
aktuálního stavu hudby v Čechách, směřování známých i méně
známých kapel nebo stále početnějších skupinách typu ...Revival,
které napodobují hudbu, na kterou si troufají.
Podle Romana Holého éra krásné, vážné a hluboké hudby už je
bohužel nenávratně pryč. Dnes vznikají denně milióny
skladeb, na počítači si je může složit a kvalitně nahrát
každé dítě, jsou mezi nimi jistě sem tam nějaké dobré, ale
celkově je to podle něj brak a šum.
Krátce připomněl i své kapely. Například tu
pojmenovanou Neruda, což byla v roce 2010 nová, zcela jiná
česká rocková kapela. Roman Holý dal také k lepšímu, co jim
ji nejvíce pomohlo zpropagovat. "Chtěli jsme být konečně
trochu jako Rolling Stones, tak jsme na jednom turné po
koncertě vyhodili z okna před hotel televizi, starou, v ceně
tak sto padesát korun. Ráno už bylo televizí na chodníku
sedm a mluvilo se o nás všude, lidé na ulici nám ukazovali
véčko a volali na nás Rockenroll!," vyprávěl.
Dostal i otázku, jaký rozdíl vidí, když
přijde před představením do šatny J.A.R. anebo do šatny
Monkey Business. I s tím se vypořádal po svém. "V J.A.R. už
mají všichni aspoň jedno promile v krvi, zatímco v Monkey
Business si ještě stále dají skleničku až po produkci."
V jednu chvíli se v sále slibně rozhrnula
opona a odhalilo promítací plátno. To když přišla řeč na
legendární Kinobox, který v České televizi přinášel v
originální podobě recenze filmových novinek se zaměřením na
české filmy. Na jeho tvorbě se Roman Holý podílel. Po
shlédnutí ukázky dodal, že při natáčení byli všichni slušně
řečeno pod vlivem.
Z auditoria dostal otázku, proč Kinobox
skončil. V odpovědi nejprve vysvětlil, že všechno má svůj
poločas rozpadu, u tvořivého pořadu je to třeba chvíle, kdy
už ho neděláme s takovým nadšením a špičkovým pocitem z
tvorby. A také přišel nový ředitel televize, dokončil své
vysvětlení Roman Holý.
Husarský kousek se povedl moderátorovi
Honzovi Dvořákovi, když v závěru večera zavedl řeč na
sběratelství Romana Holého. Ten se okamžitě chytil a byl ve
svém živlu. Sbírá prý staré knihy, modelů autíček -
legendárních angličáků - má prý doma na pět tisíc a ani
dětem je nepůjčuje, protože prý v nich budou jednou mít
velké jmění.
Sbírá i staré dětské hračky, hlavně ty s
originálními krabicemi. Krabičky prý totiž mají dnes větší
cenu než hračky samotné. Vrchol nastal, když Jan Dvořák
vytáhl z tašky fungující model hasičského auta Truck Atlas.
To už se v tom nadšení ztráceli oba a chvíli snad zapomínali
i na muziku.
Jak to všechno dokáže a zvládne na tak vysoké
úrovni kluk ze Sušice? - byla jedna ze závěrečných otázek
moderátora. "Musí ti hořet hlava. Nesmíš si říkat, že něco
nejde, a dokonce, že na menším městě to snad ani nemá cenu.
Musíš jí za svým cílem, a pak se to povede," říká Roman
Holý.
Jeho kapely prý mají pro letošní rok už zase
úplně nabitý pracovní kalendář. Tak držíme palce!
|