Text:
TOMÁŠ PŘIBYL, foto poskytla Národka
Škola se s montessori deváťáky loučila
předposlední školní den na tradiční zahradní slavnosti. Když
tu začínali, bylo jich ve třídě deset. Někteří se
odstěhovali a jiní přibyli, ale nikdo neodešel pro
nespokojenost a tak na konci letošního školního roku tu bylo
montessori deváťáků dvanáct.
Národka je s tímto typem výuky a jeho
rozsahem unikátní jak v našem regionu, tak v Česku. Má totiž
140 montessori dětí, což představuje zhruba třetinu všech
studentů školy. Montessori výuka tu přitom probíhá na prvním
i druhém stupni a také ve školním klubu. A od letošního
dubna i v montessori školce.
„Na začátku se to nedalo financovat ze
státního příspěvku a tak nám pomáhali sponzoři jako třeba
pan Petřek a jeho firma Memfis a další,“ řekla pro
prachatickoNEWS.CZ ředitelka školy Hana Bolková.
Marie Montessori coby zakladatelka tohoto
kdysi alternativního způsobu výuky kladla větší důraz na
osobnost žáka, než na pedagogickou metodu. „Děti v těchto
třídách dochází ke stejnému cíli jinou cestou. Učí se
například v takzvaných blocích, hodnoceny jsou slovně s
důrazem na sebehodnocení, pracují především projektově, svou
práci si často vybírají samy,“ píše Národka na svém webu.
V tradičně poměrně konzervativní atmosféře
českého školství, které se potýká stále částečně s tím, že
se nezbavilo některých návyků z doby Habsburků a
předrevolučního vědeckého materialismu, je tak Národka mezi
předními inovátory. A její první montessori absolventi nyní
budou moct ukázat, jak s tímto typem vzdělání uspějí ve
světě.
Středeční zahradní slavnost ale nebyla jen o
loučení s montessori deváťáky. „Předávali jsme pomůcky,
které naši žáci vytiskly na 3D tiskárně pro děti v Africe,
vyhlašovali jsme literární soutěž DUHA a také jsme si
pochutnali na výborné zmrzlině a dortu a ti nejmenší měli
možnost vidět hned dvě pohádky. Jak to všechno vypadalo, se
můžete podívat na fotografiích,“ uvedla Dagmar Kozlová z
Národky.
|