Text:
TOMÁŠ FRANTIŠEK PŘIBYL, foto: ŘSD
ŘSD se s bobrem blízko silnice I/39 z Volar
na Lipensko potýkalo od loňska. Bobr si tu vybudoval hráz na
pomezí Chráněné krajinné oblasti Šumava a národního parku a
to velmi blízko mostku frekventované silnice. Hrozilo tak,
že dřevo z hráze mostek ucpe a voda zaplaví silnici, což by
bylo zejména v zimě nebezpečné.
Silničáři se loni nejprve pokusili hráz
bobrovi rozebrat těžkou technikou. Jenže toto řešení
nezabralo, protože zvíře postavilo hráz znovu. Letos na jaře
proto po konzultaci s odborníky přišlo Ředitelství silnic a
dálnic s řešením, které je v podstatě trikem.
„Bobří hráz se částečně narušila, na místo
byly položeny kanalizační roury a přítok jednotlivých rour
se ohradil pomocí kari sítí. Toto provizorní řešení sice
není zcela vzhledné, nicméně zajistilo průtok vody. To
znamená, že význam bobří hráze je nyní nulový,“ vysvětlil
mluvčí ŘSD Adam Koloušek.
A nakonec se ukázalo, že tento způsob může
být příkladem, jak zvíře dostat od silnice bez jeho
odstřelu. „Po provedení těchto proti-bobřích opatření se
nyní zdá, že bobr se už odstěhoval na jiné místo. V současné
chvíli se tak jedná pouze o tom, jak dlouho ještě bude
odvodňovací zařízení na místě ponecháno, aby náhodou nedošlo
k opětovnému nastěhování bobra na původní místo,“ dodal Adam
Koloušek.
Bobr evropský se do české krajiny a na
Šumavu vrací v posledních letech velmi rychle. Objevují se
odhady, podle kterých se jejich počet v České republice v
posledních sedmi letech zdvojnásobil na deset tisíc kusů.
V Jižních Čechách je sice podle státního
programu péče o bobra povolena eliminace jeho trvalého
osídlení – hlavně kvůli ochraně historických rybníků – ale
bobří hráz u Chlumu stojí na pomezí území CHKO Šumava a
Národního parku Šumava, kde se bobři lovit nesmí.
Po svém vzniku hrozila hráz, že mostek ucpe.
|