# Pátek
24/11 2023 - TEXT A FOTO: Tomáš František Přibyl
A to hlavně
o době založení prvního chrámu a také o stavbě a malbách
druhého kostela, který dostal podobu, v jakého známe i
dnes. Překvapením tu byla neznámá nika a zajímavostí je
i památka na jednu středověkou škodolibost v
presbyteriu. Nové poznatky děkanském chrámu odhalila
farnost a Prachatické muzeum veřejnosti společně, a to
nejprve formou několika přednášek v Radničním sále a
hlavně pak komentovanou prohlídkou.
O historii
kostela na ní mluvil archeolog Prachatického muzea Marek
Parkman, odborník na nástěnné malby Roman Lavička z
Národního památkového ústavu a odborník na středověké
krovy z Akademie věd ČR Jiří Bláha. Informace, které
představili, vzešly zejména z průzkumu kostela v době
jeho poslední velké rekonstrukce, která skončila v roce
2020.
Novinky o
stáří původního menšího kostela přinesla zejména sonda
archeologů v kněžišti. „V hloubce necelého jednoho a půl
metru jsme narazili na základy původního presbyteriáře,
který byl podle našich nálezů bouraný někdy na počátku
14. století, takže je dost možné, že stavba původního
kostela proběhla už někdy koncem století třináctého,“
řekl Marek Parkman.
Podle
jiných nálezů ve městě a okolí se ve druhé polovině 13.
století začínalo se stavbou nového města. Před tím
archeologové doložili osídlení na místě Starých
Prachatic a Vodňanky od 9. století až do poloviny 13.
století. Z roku 1312 pak měli nejstarší nepřímou zmínku
o kostele svatého Jakuba Většího v novém městě.
Vlevo archeolog Marek Parkman z Prachatického muzea.
Dříve se
proto předpokládalo, že stavba kostela začala až po
založení nových Prachatic. Jak přesně starý původní
kostel je, se zatím neví. „Museli bychom odkrýt celou
plochu kněžiště a lodi, abychom získali více informací a
více nálezů,“ řekl Marek Parkman. Zeď původního menšího
kněžiště byla z kamenů a malty a později do ní byly
položeny i hroby, které archeologové našli.
Hodně
diskutovanou změnou v kostele po poslední rekonstrukci
byly změny v barevnosti na sloupech a kamenických
prvcích. Odborníci mají doloženo, že pozdně gotický
kostel byl v minulosti velmi barevný. Objevovala se tu
třeba i zelenkavá barva. V roce 1937 ale bylo do
barevnosti interiéru drsně zasáhnuto a kamenné prvky
byly očištěny velmi hrubě kamenickou pemrlicí – těžkou
palicí s ostrými vidiovými hroty.
Přesto se
podařilo na některých místech najít pigmenty ze starých
barev a zjistit tak třeba, že na dioritu hlavního
lomeného oblouku presbyteria byla šedá barva s červenými
linkami představujícími estetizované spárování. A toto
řešení se rozhodli památkáři kostelu vrátit. Na hlavních
sloupech nesoucích klenbu se však zbytky estetizovaného
spárování nenašly a tak na nich nejsou.
V kněžišti
a lodích se také potvrdilo, že tu chybí kamenicky
provedené rožmberské růže, takže klenba kostela vznikla
před tím, než město vlastnili zhruba mezi roky 1500 až
1600 Rožmberkové. Kamenné pětilisté růže se nachází jen
v předsíni kostela, která vznikla později.
Rožmberské
růže v kněžišti a lodích se tak vyskytují jen ve
výmalbě. V presbyteriu se je podařilo obnovit s tím, že
jedna z nich je v místě, kde došlo k posunu ve zdi. Ten
podle Romana Lavičky z Národního památkového ústavu
mohlo způsobit třeba zemětřesení, které v roce 1590
zasáhlo jižní Čechy nebo třeba terénní posun.
Pohledově
se pak stal asi největší novinkou v kostele po
rekonstrukci návrat středověkých maleb do presbyteria.
Zřejmě v baroku byly jeho stěny zabíleny a o bohatosti
maleb v kněžišti se moc nevědělo. První podrobnější
informace o nich napověděl průzkum v roce 2007 a jejich
částečné odkrytí v letech 2009 a 2010 restaurátory.
Ti ovšem
pracovali na malbách jen do úrovně, kde končily staré
barokní lavice. Co bylo za nimi, odkryly až práce při
poslední velké rekonstrukci. Malby v kněžišti jsou
hlavně pozdně středověké. S jejich datacemi pomohli i
heraldici, protože hodně maleb obsahuje erby donátorů –
šlechticů, kteří je platili. Tak jak malby vidíme dnes,
se nikdy společně asi v kostele nenacházely, protože
vznikaly postupně.
Náměty
zřejmě vybírali sami donátoři a malby byly velmi
nákladné. Od postavení donátora se přitom zřejmě
odvíjelo i místo, které bylo pro jejich malbu vybráno.
Například velmi významné místo se nachází nad vchodem do
sakristie, kde vznikla malba zemského patrona svatého
Václava. Na některých malbách se nachází i postavy
donátorů s takzvanou mluvící páskou, na které jsou
napsány přímluvy.
V kněžišti
jsou nově také odhaleny takzvané konsekrační kříže,
kterých bývalo dvanáct jako apoštolů a dokládají
biskupské svěcení kostela. Bohužel se zatím neví, který
biskup a kdy kostel světil. V presbyteriu přitom nechybí
ani tradiční středověký pozůstatek, kterým jsou nápisy v
nejnižší úrovni maleb. „Nebyly oficiální výzdobou
kostelů, ale připomínají, že i lidé ve středověku chtěli
někde zanechat informace typu byl jsem zde,“ vysvětlil
Roman Lavička.
Malby v
kněžišti přitom nejsou jen dokladem středověké
zbožnosti, ale dokládají minimálně na jednom místě i
trochu té hříšnosti – respektive škodolibosti. Při
pohledu od vchodu se v presbyteriu v pravém předním rohu
nachází úžasná malba posledního soudu, která nesměla ve
středověkých kostelích chybět.
Jenže v
Prachaticích je doplněna o scénku, ve které jeden čert
jede na zádech nějaké ženy a druhý ji vidlemi popichuje.
Když si restaurátoři prohlédli tento výjev zblízka,
našli malý detail. „Je tam dodatečně vyškrábáno jakési
osobní jméno. Tak jsme se domnívali, že některá z farnic
někomu tak ležela v žaludku, že jí přisoudil podobu té
hříšnice,“ řekl Roman Lavička.
Asi
největší překvapení pak středověká výzdoba kněžiště
vydala vzadu za oltářem. Našla se tu nika, o které se
nevědělo a kolem ní také nápis ve staré češtině. „Podle
všeho je to schránka na nejsvětější svátost,“ řekl Roman
Lavička. „Také by to mohl být třeba trezor na
devocionálie. Takové v kostelích také bývaly,“ připojil
svou teorii otec Petr Plášil.
Průzkumy
na hlavním oltáři pak přinesly dvě trochu záhadné
otázky. Kam zmizel svatý Jakub a proč nemá svatý Pavel
pozdně středověkou tvář? Po dostavění kostela do
současné podoby dostal chrám pozdně gotický skříňový
oltář. Ten pak v baroku nahradil ten současný. Přitom
bylo obvyklé, že sochy z původních oltářů byly použity i
pro ty nové.
Jenže
pozdně gotická socha hlavního patrona svatého Jakuba na
barokním oltáři není. „Možná byl záměrně poničen při
nějakém útoku - třeba během Třicetileté války - nebo byl
zcizen. Ale určitě to nebyl záměr farnosti. Pokud by se
ta socha dochovala, určitě bychom ji našli na barokním
oltáři,“ řekl Roman Lavička.
Svatý Jakub
Větší v oltáři je však až barokní sochou. Naopak pozdně
gotičtí jsou svatí Petr a Pavel. Jenže Pavel má tvář,
která se odborníkům nezdála a bližší průzkum skutečně
ukázal, že jeho socha byla asi v obličeji poškozena a
proto později dostala nový.
Říjnová
prohlídka nakonec vedla i do krovu kostela, o kterém
mluvil Jiří Bláha z Akademie věd. Zmínil třeba to, že
výhodou takovýchto krovů bylo to, že se vzhledem k
jejich sklonu na střechách nedržel sníh a také voda z
nich rychle stékala. Středověké krovy měly všechny prvky
v profilu zhruba stejně silné a obecně také platí, že
krovy v suchu a bez škůdců mohly vydržet i tisíce let.
Nestarší dochovaný krov na světě je na Sinaji starý
zhruba 1500 let.
Řeč byla
také o dřevěných hřebech použitých i při stavbě krovu
prachatického kostela. „Ty hřeby jsou z tvrdého dřeva,
které se při vysychání smršťuje méně než měkké dřevo.
Krov byl z měkkého čerstvě opracovaného dřeva, které
dosychalo až v konstrukci. To mi přijde geniální,
protože ty spoje se pak s postupující dobou vlastně
utahují. A i po stovkách let zůstávají ty spoje
rozebíratelné. Hřeby můžete vyrazit, vyměnit jeden prvek
a vše vrátit. Jako u stavebnice,“ vysvětlil Jiří Bláha.
Na závěr se
spekulovalo, proč stavba kostela v Prachaticích trvala
tak dlouho. Třeba v nedalekých Chvalšinách trvala zhruba
dvacet let, což byla celkem obvyklá délka trvání
takovéto stavby. Ale v Prachaticích to bylo mnohem déle
– podle Romana Lavičky sto padesát let. Začínalo se tím,
že se obestavovalo původní presbyterium novým větším,
aby bylo možné slavit eucharistii co nejdéle bez
přerušení. Pak ale byla stavba zřejmě dlouho
provizóriem. Velký lomený oblouk kněžiště se štítem mohl
být dlouho i nezakrytý střechou, také tu mohlo být
poměrně dlouho i provizorní lešení.
Ví se také
třeba, že v roce 1468 tu vznikl dřevěný táflový strop a
není jasné, jaký nad ním byl krov, protože ten současný
se začal stavět až o deset let později. Stavba tak
zřejmě byla dlouho uměním možného a improvizací, za čímž
mohl stát třeba nedostatek peněz, které se možná
nepodařilo shromáždit a uvolnit v krátkém čase. Své mohl
sehrát třeba i nám neznámý požár, morová rána nebo
války. Třeba husitské války české země těžce
zdevastovaly a ekonomicky poškodily. - Odpovědi snad
přinesou některé další opravy a průzkumy kostela…
Roman Lavička z Národního památkového ústavu.
|