# Pondělí
18/3 2024 - TEXT A FOTO: Tomáš František Přibyl
Třetí
soutěžní představení na čtyřicátý devátý ročník
přehlídky amatérských divadel o Štít města Prachatic
přivezl jeden z nejstarších jihočeských divadelních
spolků, který si říká Lužnice, je z Bechyně a příští rok
oslaví už sto sedmdesát let existence.
Zhruba
třicetičlenný soubor se nebojí ani vlastní tvorby a jeho
představení v Prachaticích v pátek 15. března večer
hodnotily dvě dámy z tříčlenné poroty – herečka a
absolventka DAMU Hana Patrasová a divadelní režisérka
Ivana Bečvářová. Třetí člen poroty a fyzický básník Petr
Váša uvidí představení ze záznamu.
Bechyňští
přivezli na Štít velmi zajímavé a na amatérský soubor
vlastně i velmi vyspělé představení. Zároveň si však tak
trochu naběhli na kritiku výběrem velmi náročné předlohy
oceňovaného slovenského dramatika Viliama Klimáčka.
Dostali se tak do situace, kdy si vyslechli pochvaly i
kritiku, protože odvedli na jednu stranu vynikající
práci, ale na druhou se minuli s předlohou.
Hra nazvaná
Kdo se bojí Beatles je totiž svým způsobem zrádná.
Nabízí možná až moc velké množství motivů a témat. Je o
prožívání situace manželského páru po ztrátě dcery,
zápletka se v ní vyjevuje až extrémně pomalu, děje je v
ní pomálu a text obsahuje hodně úvahových monologů
hlavní postavy. Jak na závěrečném zhodnocení hry, na
které může i veřejnost a další soutěžící, poznamenal
David Jan Žák z prachatického Dutamu, předloha se zdá až
kafkovská.
Ochotníci z
Bechyně si navzdory všemu zaslouží velikou pochvalu za
odvahu pustit se do tak náročné věci určené asi spíše
profesionálním souborům. V době, kdy i na
profesionálních scénách vládnou snadno zapomenutelné
komedie, je dobře, že chce někdo divákům přinášet tak
náročné texty. Navíc představení, které vzniklo v režii
Karla Vontroby, ukázalo velkou divadelní zkušenost
Lužnice.
Vynikající
byla zejména práce se scénou a prolínáním prostředí a
také zpracování postavy papouška. K tomu nechyběl velký
herecký koncert Jaroslava Mrzeny v roli vojenského
historika s modrou knížkou v jehož hlavě se hra vlastně
odehrává. I řadu z velkého množství motivů hry zvládli
Bechyňští velmi zdařile zpracovat.
Loni se na
Štítu hrála hra oceněná Pulitzerovou cenou a divadelníci
z Bechyně si vybrali podobně kvalitní text. S tím
rozdílem, že Klimáčkova předloha je mnohovrstevná a až
kafkovská. To, co v ní Bechyňští odhalili, zpracovali
divadelně kvalitně. Zároveň však ponechali v představení
prakticky nedotčenou komplikovanost předlohy. Tím vznikl
dojem, že divák hned neví, co sleduje a dívá se svým
způsobem na dvě představení. Jedno skryté v tom, co
soubor na jevišti dělá a druhé v tom, co zní v
dialozích.
Po
psychodramatu, situační komedii a tragické komedii nyní
přijde na řadu v dalším soutěžním představení černá
komedie Vrátila se jednou v noci. Dnes 18. března ji od
devatenácti hodin sehraje v prachatickém městském
divadle Tvůrčí skupina „pokročilých“ při Divadelním
souboru Čelakovský ze Strakonic. Představení o starém
mládenci, jehož matka vstane z hrobu, mělo premiéru loni
v dubnu.
|