# Úterý 4/6
2024 - TEXT A FOTO: Tomáš František Přibyl
V sále
vedle pokladny zámeckého muzea vystavují od uplynulého
víkendu Bohumil Eliáš a Bohumil Eliáš hlavně svá díla ze
skla, ale také obrazy nebo sochy z bronzu. Expozice je
představením ojedinělé dvojice otce a syna, kteří
reprezentují v oblasti českého uměleckého skla různé
epochy a naturely. Jejich výstava vznikla v rámci
podobně unikátního projektu Sklo & Glass, který tak
dorazil už i do Vimperka.
Projekt
vymyslela a loni začala realizovat prachatická
výtvarnice Šárka Ladýřová. Jde jí o návrat skla v jeho
umělecké podobě do tradičního sklářského regionu, jakým
bývala Šumava. Výtvarnici, která vystudovala evropská
studia a antropologii a pracovala i v Prachatickém muzeu
nebo v malé galerii v Londýně, se podařilo pro svou
myšlenku sehnat mecenáše a donátory a zapojila do ní pak
i muzea v Sušici, Kašperských Horách a Vimperku a
galerii v Dolní bráně v Prachaticích.
K tomu v
Prachaticích vytvořila prostor v Křišťanově ulici, který
slouží jako zázemí projektu i k výstavám - nově včetně
sklepení. Šárka Ladýřová v něm pořádá i tematické
večery, které představují významné sklářské výtvarníky
nebo díla. Navíc o zapojení do projektu projevilo zájem
muzeum skla v bavorském Frauenau a každý, kdo by ho
chtěl podpořit, o něm najde více na
https://sklo-glass.com/.
Výstava na
vimperském zámku je už čtvrtou výstavou v tomto
projektu. A je především zajímavým dialogem a
symbolickým návratem. Bohumil Eliáš otec, který zemřel v
roce 2005, začínal ve sklářském učilišti v Novém Boru,
aby nakonec v šedesátých letech dokončil své studium na
umělecko-průmyslové škole v Praze.
Podle Šárky
Ladýřové v něm vládla živelná touha tvořit i odvaha
experimentovat. „Jeho díla, realizace v architektuře i
komorní plastiky, jsou zastoupena ve sbírkách i
exteriérech po celém světě. V sedmdesátých letech se
vedle prestižních zahraničních projektů napříč světadíly
věnoval též drobné sakrální architektuře,“ řekla Šárka
Ladýřová.
Bohumil
Eliáš otec přitom mimo jiné navrhnul i skleněnou fontánu
pro Světovou výstavu Expo v roce 1967 v kanadském
Montrealu a spojen je také s Vimperkem. „Tato výstava mi
udělala radost i proto, že jsem mohla symbolicky vrátit
práci Bohumila Eliáše zpět do Vimperka. Protože tady
koncem šedesátých let začínal se zajímavým projektem
vitráží kostelů a tady poprvé použil technologii, se
kterou pak pracoval i ve volné tvorbě. Šlo o realizaci
oken kostela svatého Bartoloměje. Tam poprvé použil
technologii horizontálního lepení skla,“ řekla Šárka
Ladýřová s tím, že se tyto vitráže nedochovaly, ale
vytvořil je pak i pro kostel v Dobrši na Vacovsku, kde
je možné je stále vidět.
Navíc si
Bohumil Eliáš našel ve Vimperku i manželku a maminku
Bohumila Eliáše mladšího. Ten toho na svém kontě zatím
nemá tolik, jako jeho otec, přesto: „Se sklem pracuje z
pozice sochaře, zdobnost a barevnost u něj ustupuje
čistotě linií a sochařské zkratce. Od absolutoria v
ateliéru profesora Hendrycha na pražské AVU v roce 2007
se etabloval jako sochař a malíř, jehož skleněné
artefakty našly své oprávněné zastoupení ve sbírkách po
celém světě. Eliáš mladší dokázal vyrůst s invenčním
odkazem svého otce v samostatnou suverénní autorskou
osobnost,“ představila ho Šárka Ladýřová.
Zajímavou
výstavu je možné na vimperském zámku vidět až do konce
října letošního roku.
Zleva
nový kastelán vimperského zámku Zdeněk Svoboda, Bohumil
Eliáš syn, realizátorka projektu Sklo - Glass Šárka
Ladýřová a maminka Bohumila Eliáše mladšího.
|