ZPRÁVY - FOTO - OD ČTENÁŘŮ - INZERCE - REDAKCE - CENÍK
  
 

Steinbrenerova tiskárna ožije podle Ateliéru 111

ZPRÁVA - Vimperk už má architektonický návrh, podle kterého mají být revitalizovány objekty slavné Steinbrenerovy tiskárny. Odhady nákladů už míří ke dvěma stům milionů. 

# Neděle 21/7 2024 - TEXT: Tomáš František Přibyl

Zdroj návrhu – web České komory architektů

Fotografie poskytlo Město Vimperk

Revitalizace objektů, ve kterých v 19. století založil Johann Steinbrener tiskařské impérium, má být nejambicióznějším porevolučním projektem ve vimperské historii. Na radnici se na něm pracuje od roku 2018. Po šesti letech došlo k výkupu potřebných objektů, vydiskutování toho, co s nimi dál, a nyní už jsou známy závěry architektonické soutěže, podle kterých bude připravován projekt.

Postupně tak ve Vimperku vzniká osa, která má přinést oživení starého centra a přilákat do města turisty. Její hlavní body mají tvořit zámek, který Národní památkový ústav rekonstruuje, radnicí rekonstruované Pivovarské terasy a následně také Steinbrenerova tiskárna, která se má změnit na společensko-kulturní centrum s multifunkčními sály a expozicemi.

„Ve městě schází galerie, místní muzeum a místo spojené s životem Johanna Steinbrenera. Na odkaz slavného rodáka ani na s ním spojené tradice knihtisku město nenavazuje, i když má potenciál přilákat do města návštěvníky a přispět ke značce Vimperk na Šumavě,“ píše se ve strategickém plánu města, který schválilo zastupitelstvo.

Vítězný návrh Ateliéru 111.

Odhad ceny revitalizace je nyní 142 milionů korun bez DHP. S daní by tak měl přesáhnout 170 000 000 a projektová příprava má stát zhruba čtrnáct milionů korun. Ateliér, který vzešel z architektonické soutěže, by měl projekt připravit do tří let. Vzhledem k výši nákladů nebude v silách města projekt platit ze svého a bude tak muset shánět dotace. Je také pravděpodobné, že investice bude muset být realizován na etapy.

Dalšími variantami toho, co by město s objekty mohlo udělat, byl podle městského architekta Reného Dleska prodej nebo demolice. Ani o jedné se však na radnici vážně neuvažovalo. Podle starostky Jaroslavy Martanové má zájem o zapojení do projektu i nejvýznamnější vimperská firma současnosti Rohde & Schwarz. A podařilo se také navázat kontakt s potomky bývalých vlastníků a je tak možné získat materiály o tom, jak to v tiskárnách vypadalo a chodilo.

Podpora projektu v zastupitelstvu však není stoprocentní. V prosinci pro vyhlášení architektonické soutěže hlasovalo jen deset koaličních zastupitelů. Milan Pešek hlasoval proti a šest zastupitelů se zdrželo. Převažovaly mezi nimi – například podle slov Zdeňka Kutila, Věry Vávrové nebo Pavla Dvořáka - obavy z toho, aby projekt nezatížil příliš rozpočet a bylo pak i na další investice a opravy nebo o to, zda je tato investice opravdu schopná přinést oživení centra.

Část objektů v ulici pod vimperskou radnicí pochází z 16. století. V 19. století v nich Johann Steinbrener začal budovat nejprve malou tiskárnu, ze které se pak stala firma s celosvětovou působností a jedna z největších tiskařských firem meziválečného světa. Po roce 1945 byli jeho potomci z Vimperka odsunuti a tiskárny znárodnil stát.

Porevoluční historie objektů je také poměrně pohnutá. Nakonec skončily v rukách ruských podnikatelů a podepsaly se na nich i aktivity sociálně slabších obyvatel. „Postupným chátráním a vyřezáváním krovů a dřevěných konstrukcí hrozilo jejich zřícení a domy ohrožovaly sousední objekty v soukromém vlastnictví včetně nemovitosti města. Zatékáním do střechy na domě číslo popisné čtyři docházelo i k zatékání vody do městského památkově chráněného objektu číslo popisné pět. Veškeré snahy o opravu ze strany města byly marné z důvodu vysoké zadluženosti obou ruských společností,“ uvedli úředníci radnice v důvodové zprávě pro zastupitele. Město objekty získalo do svého vlastnictví v roce 2022 za zhruba dva a půl milionu korun.

Z historického hlediska jde přitom pro Vimperk o mimořádně cenné domy. Význam Johanna Steinbrenera pro město bývá přirovnáván k významů rodiny Baťů pro Zlín. „Tiskař Johann Steinbrener a jeho potomci učinili z Vimperka světové centrum knižního průmyslu, ale město v současnosti tento historický odkaz a jeho potenciál využívá minimálně. Revitalizací bývalé tiskárny to chceme změnit a zároveň vybudovat nový společenský a kulturní prostor,“ řekla starostka Jaroslava Martanová.

Vítězný návrh z architektonické soutěže Ateliéru 111 počítá s tím, že v domech vznikne galerie, multifunkční společenský sál i pro komunitní aktivity, kavárna a dvůr se promění v malý parčík. V návrhu nechybí také zázemí, sklady a kanceláře, ale rovněž by sem mělo být přesunuto městské infocentrum. V návrhu je také spisovatelský apartmán nebo dětský ateliér.

Návrhy, které do soutěže dorazily, jsou nyní k vidění na dvoře vimperské radnice. „Prohlídky s doprovodem – dvůr radnice není běžně přístupný – bude zajišťovat Informační centrum Vimperk vždy v úterý a ve čtvrtek od 10 do 15 hodin až do konce září,“ vysvětlil nový mluvčí radnice Milan Brabec. „Prohlídky jsou zdarma, stačí se zastavit u nás v informačním centru na náměstí a naše pracovnice se zájemců ujmou a zodpoví jim případné dotazy,“ dodala vedoucí centra Simona Čejková.

Návrhy jsou na dvoře prezentovány netradiční formou díky dřevěné konstrukci dlouhé přes deset metrů a vysoké zhruba čtyři metry. „Výstavní konstrukci, která slouží i jako vyhlídková plošina a její okraj jako lavička k posezení, postavili studenti Fakulty architektury ČVUT s vedoucími ateliéru Josefem Čančíkem a Sebastianem Sticzayem. Po skončení výstavy bude stavba odstraněna,“ řekl Milan Brabec.

Porota architektonické soutěže k vítěznému návrhu mimo jiné uvedla: „Návrh naplnil nejlépe očekávání zadavatele. Přistupuje s maximálním respektem ke stávajícímu areálu Steinbrenerovy tiskárny. Zachovává genius loci, zceluje zástavbu při jižní straně a přináší novou vrstvu – soudobý objekt – jasně materiálově odlišný, ale s odpovídajícím měřítkem k okolní zástavbě. Tímto objektem graduje celá kompozice areálu. Celý areál – budovy i dvůr - nabízí dostatečnou flexibilitu, možností je i pořádání více akcí souběžně v jednotlivých částech areálu.“

Tým studentů architektury na plošině, kterou stvořil pro prezenraci návrhů došlých do architektonické soutěže.

 



 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky