ZPRÁVA - Znít
budou skladby z oblasti folklóru, folku i písně
rytířské, studentské nebo spirituály. A to v
podání všech generací, které v legendárním souboru
zpívaly.
# Pátek 11/9 2024 - TEXT A FOTO: Tomáš František Přibyl
Když před
lety mladý učitel prachatické střední pedagogické školy
Jiří Vopálka zakládal soubor Cink, těžko mohl tušit, jak
oblíbené jednou v našem regionu toto hudební těleso
bude, a že v něm povede celkem deset generací studentek.
Soubor je přitom mezi řadou sborů Prachaticka unikát právě
i tím, že má přes třicet let stejného sbormistra,
repertoár a skvělou úroveň.
Cink slaví
třicet let své existence už od loňska a na sobotu 19.
října připravil od patnácti hodin v prachatickém
Národním domě velký koncert. „První se představí zakládající generace, která se
schází do dnes. Následně bude pokračovat současná desátá
generace a vyvrcholení přijde, až vystoupí lidé, kteří
za třicet let prošli Cinkem. Pokud se zúčastní všichni,
kdo přislíbili účast, mělo by nás být osmdesát až
devadesát,“ uvedla pro prachatickoNEWS.CZ členka šesté
generace Cinku a spoluorganizátorka koncertu Marcela
Tomková.
Cink bude
zpívat folklorní písně, spirituály, historické písně a
písně, které lidé znají v podání Čechomoru. To vše v
úpravách zakladatele a vedoucího sboru. Členky všech
generací Cinku se na koncert pečlivě připravovaly a
vzniklo z toho i video, které natočil dlouholetý
prachatický kameraman Jan Voldřich.
K výročí
vniku Cinku jsme loni přinesli velký rozhovor s jeho
zakladatelem Jiřím Vopálkou. Vznik souboru souvisel s
tvůrčím prostředím prachatické střední pedagogické školy
v první polovině 90. let. Tehdy tu měl dominantní
postavení Pěvecký sbor jihočeských učitelek vedený
Theodorem Pártlem a také tu fungoval výrazný folklórní
soubor Libín vedený Václavem Svobodou.
„Další
zájmové hudební aktivity měly charakter nahodilých
seskupení využívajících nástrojovou a pěveckou zkušenost
zájemců pod vedením jiných vyučujících hudební výchovy.
Připojil jsem se ke spolupráci s Libínem a v letech 1983
až 1994 organizoval hudební aktivity žáků i dospělých
též v nahodilých seskupeních. Čtyři roky jsem provozoval
činnost kytarového kvarteta orientujícího se na
interpretaci skladeb barokních i novodobých. V některých
programových číslech jsme spolupracovali i se smyčcovým
komorním orchestrem pana učitele Karla Pokorného,“ uvedl
Jiří Vopálka.
Poté
pracoval s několika folkovými sestavami, které si říkaly
Druhosenky, Proměny a Už ne. Posledně jmenovaná skupina
pěti studentek to nakonec dotáhla v roce 1993 až do
finále tehdy věhlasného folkového festivalu Porta, kde v
porotě seděl i František Černý z legendárního Čechomoru.
Prachatické studentky se s ním tehdy setkaly.
„Na základě
inspirace tímto setkáním se zrodil nápad vybudovat nový
hudební soubor školy v početnějších sestavách pro
realizaci stylizovaného folklóru, folku, písní s náměty
rytířskými a studentskými, písní spirituálovými a jinak
rozličnými z naší původní tvorby. K tomuto nápadu
přispěla i nahodilá skutečnost, že se v mé nové třídě 1.
A sešly v roce 1993 zájemkyně o konkrétní realizaci této
hudební novinky,“ dodal Jiří Vopálka.
Krátce na
to už se Cinku podařilo získat dotaci od Nadace Archa
Chantal na materiální vybavení a organizační zázemí a
velmi rychle si Cinku začali všímat i organizátoři
různých jihočeských historických slavností, do jejichž
programu se díky repertoáru velmi hodil a hodí. A tak
brzy přišla pozvání třeba na Slavnosti pětilisté růže i
na obnovené Slavnosti Zlaté stezky.
Na
otázku o tom, jak historie Cinku pokračovala, odpovídá v
našem rozhovoru Jiří Vopálka.
V historii Cinku nelze nepřipomenout úplně první
organizační proměny v sestavách. Po ukončení studia
zakládajících členek souboru na SPgŠ pokračovali v
udržování povědomí nového hudebního tvaru studenti a
studentky druhé generace, kteří vystupovali pod názvem
Nový Cink. Dvakrát se představili na Festivalu hudby
středních pedagogických škol a vyšších odborných škol
pedagogických v Krnově (1998) a v Prachaticích (1999),
kde v oboru vokálně instrumentální skupiny pokaždé
získali absolutní vítězství.
Tradice „cinkání“ nezanikla ani s jejich odchodem ze
školy a další návaznosti byly udržovány v povědomí lidu
Prachaticka v osmi dalších sestavách, které se vrátily k
původnímu názvu Cink. Ten se v dalších letech proměňoval
ve zvukových detailech, seskupeních a od
jedenáctičlenného souboru se v posledních letech
rozrostl do počtu více než dvaceti interpretů.
Velkou raritou, pohádkově zázračnou, až královsky
nesmazatelnou hodnotou souboru je, že původní sestava
prvního Cinku nepřerušila letitou tradici muzicírování
dodnes a schází se podle možností ve vhodně domluvených
sobotních termínech i se dvěma mladšími cinkačkami dál.
Občas si zpestřujeme hudební zážitky i v realizaci
cinkového koncertování.
Kde
všude jste za těch třicet let vystupovali?
K prezentacím nových repertoárů jsme v průběhu dalších
let vítali tradiční pozvání na Slavnosti Zlaté stezky,
na Slavnosti pětilisté růže do Českého Krumlova, na
Táborská setkání, Dotkni se Písku i Rožmberské slavnosti
v Soběslavi. V průběhu třiceti let existencí různých
Cinků jsme absolvovali mnoho vystoupení podle rozličných
přání organizátorů - od menších vernisáží výstav ve
Stříbře až k rozměru samostatných celovečerních koncertů
v galerii Muzea Vodňany a jiných obcí a měst. Byli jsme
zváni též na festivalově organizované akce, kde jsme
reprezentovali školu i město Prachatice - Regiontour na
výstavišti v Brně. Cink byl také zařazen do celodenního
programu na slavnostech vína ve Valticích. Cesty k
reprezentaci se v dalších letech otevřely i pro akce v
zahraničí - v německém Zwieslu, Pasově i v rakouském
Linzi.
Zajímavým zpestřením při koncepci některých koncertů
bylo spojování interpretace písní s mluveným slovem
výkladovým, s přednesy básní, s realizací divadelních
scének ze života a s jinými doplňky. Uvedená představení
byla předváděna většinou na jevišti prachatického
divadla a pojmenována jako Cinkiády. Ty se uskutečnily v
programech Cinků první až čtvrté generace. Poslední
Cinkiáda byla uvedena pod názvem A pak si vyber.
Jak
bys popsal to, na čem stojí Cink stojí hudebně?
Důležitou základnou je tradiční uspořádání souboru
zpěvaček doplňujících zpěv i hrou na nejrůznější
rytmické nástroje, flétnistek v obsazení zobcových
fléten od diskantové k tenorové, hráček na smyčcové
nástroje housle, violoncello a kontrabas. Důležitou
hudební funkci plnily v doprovodech jedna i více kytar.
Soubor si našel svou hudební tvář v historizujících
písničkách Z roku raz dva Spirituál kvintetu i v písních
spirituálových, v písních od Vlasty Redla, Hradišťanu a
jiných známějších hudebních individualit folku a jiných
hudebně blízkých žánrů. Cink se přitom snažil zůstat
zvukově universální ve svém pojetí písní, typického
výrazu a hudebního rukopisu.
Co
tě u souboru drží tolik let?
Cink je obrazně řečeno moje druhé dítě. Třicet let jeho
existence pro mne znamenalo cestu k umění realizovat
hudební nápady tak, aby zaujaly a nenechaly brzy
vyhasnout zájem nově příchozích členů poznávat
interpretace písní, které se staly dominantními v našich
cinkových repertoárech. Přibližně v deseti různých
sestavách (generacích) jsem organizoval a vedl k muzice
mých snů kolem sto padesáti interpretů. Byla to velká
škola života a cesty k muzice nebyly vždy nejideálnější.
Vedle maximálního rozběhu v letech 2014 - 2019 se
choulostivým zlomem zkomplikovala léta covidová 2019 -
2021. Cink se musel hledat a nacházet ve spolupráci žáků
školy s externími členy při zkouškách a vystoupeních. To
všechno ale nakonec vedlo k solidnímu nárůstu počtu
zájemců i cinkových prezentací v letech 2022 - 2023. Ze
všech naznačených informací vyplývá skutečnost mého
zájmu setrvat u cinkových zázraků dál.