OD REDAKCE   OD ČTENÁŘŮ   /   INZERCE   REDAKCE   CENÍK
  
 

Vimperk nebo Prachatice? Kdo lépe komunikuje?

ZPRÁVA - Obě obce s rozšířenou působností našeho okresu zveřejnily, jak dopadly v posledním hodnocení spolku Kvalikom. Ten posuzuje u obcí kvalitu komunikace s občany.

 

# Středa 22/1 2025 - TEXT: Tomáš František Přibyl

Odpověď na otázku z titulku je zcela jednoznačná. Více ocenění v hodnocení Kvalikomu nasbíral jasně Vimperk. A to i při odečtení toho, že obě města se hodnocení účastní v jiných kategoriích. Vimperk byl hodnocen mezi obcemi do deseti tisíc obyvatel, zatímco Prachatice mezi městy s více než deseti tisíci obyvateli.

Hodnocení Kvalikomu je na české mediální scéně stále ještě poměrně nové. Soutěž o Zlatý lajk tento spolek organizuje teprve od roku 2020. A dělá to podle anotace na svém webu proto, aby kultivoval způsob, jakým veřejné instituce komunikují s obyvateli. Hodnotí tak zejména jejich profily v síťových digitálních mediích, weby, radniční zpravodaje, ale i osobní kontakt nebo navigaci v budovách.

Členem tohoto malého spolku je i mluvčí kanceláře českého prezidenta nebo majitel kreativního internetového studia. Hodnocení spolku je přitom hodně zaměřeno na marketingová kritéria. Oceňován je tak třeba design, grafika, videa, reakce na dotazy nebo zábavnost a zajímavost. Nejde tak o hodnocení nezávislosti a pravdivosti zpravodajství. Spolek se třeba vyhýbá tomu, aby hodnotil, kolik prostoru má v radničních listech opozice, protože v této oblasti nemá přístup ke všem informacím.

Vimperk v hodnocení Kvalikomu uspěl zejména se svým tištěným zpravodajem. Vimperské noviny skončily ve své kategorii první v Jihočeském kraji a desáté v celkovém pořadí. A to v konkurenci více než sto padesáti radničních periodik. Skvěle si pak vedl Vimperk i se svým profilem na facebooku a Instagramu. Vimperský facebook je nejlepší v kraji a osmý nejlepší v Česku. Instagram Vimperka je dokonce pátý nejlepší v Česku.

Prachatický Radniční list skončil v krajském kole druhý a prachatický profil na facebooku pak třetí. Lépe než Vimperku se Prachaticím dařilo jen pokud jde o městský web. Ten prachatický skončil v celkovém pořadí sedmý, zatímco vimperský nebodoval. Možná i proto vedoucí komunikace na vimperské radnici Milan Brabec informoval, že vimperský městský web čeká letos restrukturalizace.

Vimperk přitom na komunikaci a marketingu v posledních letech zapracoval výrazně více než Prachatice. Pořídil si marketingovou a komunikační strategii, přestal po čtvrt století financovat zpravodajství v kabelové televizi a za ušetřené peníze najal vedoucího komunikace a mluvčího Milana Brabce. Ten má i novinářské zkušenosti, zatímco v Prachaticích píše tiskové zprávy sekretářka starosty. Společné pro obě města pak je, že si v posledních letech nechala navrhnout nový visuální styl.

S novými komunikačními a technickými možnostmi se však na obou radnicích rozmáhá také politický marketing a šíření politických narativů současných vedení. Z obou radnic jsou městskými informačními kanály šířeny tiskové zprávy, které nejsou nezávislé a obsahují pouze pohled aktuálního vedení města. Opozice je v nich zcela vynechávána.

Napomáhá tomu i to, že nové mediální prostředí digitálního světa je postaveno hlavně pro marketing a nezávislá žurnalistika v něm silně oslabila. Narcistní sebechvála už v něm nesmrdí, ale naopak se stala normou. Pro běžného čtenáře je přitom prakticky nemožné, aby si například zjistil všechny informace a souvislosti byť i jen k malým investicím, natož pak třeba k tak složitým věcem jako je rozpočet nebo územní plán. Voličům pak často nezbývá než věřit tomu, co jim radnice překládají.  

 



 
 

Od 12. září 2005 - Všeobecné smluvní podmínky