Zprávy Krimi Od čtenářů Kultura Foto Inzerce Názory FACEBOOK Redakce Reklama Odkazy | ||||||||||
|
||||||||||
Radnice představila, jaké by chtěla mít jednou Malé náměstí PRACHATICE - 10. prosince 2015 - 9:44 - Vedení prachatické radnice s vybraným architektem představilo zhruba pěti desítkám lidí v Národním domě studii, podle které by chtělo v budoucnu upravit prostor Malého náměstí. Většina příchozích se vyslovila tak, že se jim návrh líbí visuálně a tím, jakým jde směrem, ale zazněla také spousta připomínek a ukázalo se, že nové dopravní řešení na náměstí je navrhováno naslepo bez dopravního průzkumu. Přitom doprava je nejbolavějším bodem tohoto území. Text: Tomáš Přibyl Peníze na studii uvolnilo zastupitelstvo na začátku letošního roku. Vedení města pak požádalo o nabídky šest renomovaných architektů a jako zpracovatele vybralo architekta Josefa Hlavatého, který studii veřejnosti představil. Předběžně se k ní vyjadřovala například městská policie nebo silničáři. Rozhodující slovo budou mít ale až orgány státní správy v rámci povolovaní. Návrh vychází z toho, že to, čemu se v Prachaticích říká Malé náměstí, z hlediska architektů vůbec náměstím není, ale jde o členitý trojprostor. Proto studie přišla s návrhem koncipovat toto území jako tři oddělené prostory na bulváru, který se vytvoří z ulic Pivovarská a Zvolenská a bude lemován stromy. Návrh také upřednostňuje v dopravním řešení chodce a vytlačuje parkování do okolních ulic. Celkově pak přichází návrh s řadou velkých změn. V prostoru před soudem a poštou navrhl architekt budovu soudu odkrýt - tedy vykácet před ní zeleň, vybudovat k ní další schodiště a k plastice před soudem přidat malé jezírko. Příjezd z Hradební ulice už by nově neměl být obousměrný, ale jen jednosměrný ve směru do Malého náměstí. Parkoviště před poštou chtějí architekti zmenšit, podle jejich představ by na něm měl vzniknout nový objekt a chtějí znemožnit výjezd z něj do Malého náměstí. V prostoru mezi jídelnou a obchodním domem počítá studie s velkým vydlážděným prostorem, který budou lemovat stromy. Objeví se na něm například naznačení čtrnáctého poledníku, který tudy prochází nebo se tu počítá s kašnou. Mělo by jít o prostor, který se stane skutečným náměstím. Přechod u jídelny chtějí architekti posunout do osy východu z Dolní brány a především chtějí zjednosměrnit Vodňanskou ulici, tak aby se do ní dalo z náměstí odbočit. U slunečních hodin navrhuje studie vznik menšího parku s tržnicí. Hlavní průjezdní komunikace náměstí má být v délce zhruba 140 metrů dlážděná a v místě přechodu vedoucího z Dolní brány mají být chodníky a silnice ve stejné úrovni. Zrušení desítek parkovacích míst navrhuje studie kompenzovat vybudováním podélných parkovacích stání v okolních ulicích. Připomínek v diskusi zazněla celá řada. Asi nejzásadnější informace ale vyplynula, když architekt mluvil o tom, že pokud jde o počty projíždějících aut, měl k dispozici jen starší čísla a to ještě z křižovatky ulic Husinecká, Pivovarská, Osecká a Kasárenská - tedy ze sousední lokality. Dopravní průzkum, který by například spočítal kolik aut využívá denně parkoviště u pošty nebo kolik aut odbočuje do Vodňanské ulice, tak zjevně chybí. Nepřímé kritiky se také dočkal fakt, že radnice studii předkládá když už je prakticky hotová a nehledalo se ve veřejné diskusi zadání, co s Malým náměstím chceme dělat. Stejně tak nebyl pozitivně hodnocen další fakt, a to že existuje jen jeden návrh a nehledaly se v architektonické soutěži další možnosti a nápady. Prachatická architektonická dvojice otce a syna Nepustilových mluvila také o tom, že by se měly hledat s veřejností možnosti jak využít vydlážděný prostor mezi jídelnou a Priorem - studie pro něj žádné možné využití přímo nenavrhla. Velkou otázkou je, jak by se v praxi mohlo projevit zjednosměrnění Vodňanské ulice a posunutí přechodu k odbočce do ní. Nyní je odbočování do této ulice jedním z nejčastějších důvodů, proč se doprava na náměstí "štosuje". Po navrhované úpravě by byl přechod prakticky u tohoto odbočení a zřejmě by se zvýšil počet aut, které by do této ulice odbočovaly, protože by tudy mířily na parkoviště u pošty. Kvůli uzavření výjezdu z parkoviště u pošty se objevila připomínka, že to přivede více aut do Vodňanské ulice a na křižovatky k základní škole, u Penny a na křížení ulic Zvolenská a Slámova, které také trpí přetížením a zasloužilo by si kruhový objezd. V neposlední řadě se pak ozvala kritika toho, že parkoviště se budou z řešeného území vytlačovat do okolních ulici a také, že plánovaná tržnice změní negativně výhled na panorama Dolní brány, hradeb a kostela se slunečními hodinami v popředí, které je pro město charakteristické. Podle vyjádření starosty Martina Malého na závěr představení jsou zmíněné připomínky považovány spíše za dílčí a nečeká ve studii velké změny. Podle jeho představ by se nyní mělo pracovat na dokumentaci k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení a s prvními pracemi by chtěl začít už v roce 2017. Je ale otázkou, do jaké míry jde spíše o přání, než o reálný plán. Půjde totiž o investici za desítky milionů korun, takže bude hlavně otázkou možností městského rozpočtu, ale i jiných. Investorů bude muset být více vzhledem k počtu majitelů pozemků. Například hlavní průjezdní komunikace je Jihočeského kraje a bez finanční dohody s ním se tak nedá do ní zasáhnout. Dalším problémem může být to, že účastníků stavebního řízení budou desítky a stačí jeden negativně naladěný a příprava se protáhne na roky. U takto rozsáhlých investic s tolika změnami není neobvyklé, že příprava zabere i pět až deset let a to, že město s veřejností diskutuje jen minimálně, to může jen zhoršit. Obzvlášť v situaci, kdy se jedná o rozhodnutí, které bude chod města ovlivňovat desítky let.
|
Pro objednání komerčních sdělení a reklamy volejte +420 607 640 368 *** |